Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Výměna autokol - skvělá příležitost pro jejich kompletní kontrolu

05.05.2022 22:04

ČÁST 2 – Brzdy a podvozek

KoloV minulém článku jsme vás seznámili s tím, jak využít přezutí kol ke komplexní kontrole kol. A dnes popojedeme ještě dál.

Poradíme vám, jaké další díly můžete během výměny prohlédnout. A také to, co dělat v případě, budete-li potřebovat na svých cestách kolo vyměnit.

Zabrzděte včas!

Zkontrolujte opotřebení brzdového kotouče. To by mělo být rovnoměrné po celé stykové ploše s destičkou tak, aby se netvořily hrany na krajích kotouče. Pokud najdete na kotouči praskliny, pak je třeba okamžitá výměna. Pořádek musí být, proto očistěte kotouč od rezu, nečistot a mastnoty. S tím vám pomohou kvalitní čističe a drátěné kartáče. A nezapomeňte ani na dosedací plochu pro disk.

U brzdových destiček prozkoumejte jejich tloušťku, utažení (destička nesmí být volná) a rovnoměrné opotřebení. Výrazné opotřebení pouze vnější nebo vnitřní strany by mohlo signalizovat zatuhlý brzdový třmen, který je pak třeba zkontrolovat a opravit. U brzdového bubnu obhlédněte dosedací plochu pro disk a zda se na něm netvoří koroze. U ocelových štítů brzd zkontrolujte, zda nejsou uvolněné, deformované a nechytly korozi.

A co zkontrolovat dále?

  • Podběh - podívejte se, zda není plastový podběh uvolněný či poškozený. U lemů blatníků a prahů zkontrolujte, zda není poškozená barva a neobjevuje se rez, kterou je důležité podchytit včas. Pak už jen využijte situace a díly důkladně očistěte, rozhodně si to zaslouží.
  • Brzdové hadičky a kabely k čidlu ABS - prohlédněte, zda nejsou uvolněné a případně poškozené. Brzdové hadičce dopřejte trochu více pozornosti. Zkontrolujte všechny její spoje, zda jimi neprosakuje brzdová kapalina.

Brzdové hadičky

  • Tlumiče a pružiny - u pružiny zkontrolujte, zda není prasklá. To se často stává u posledního závitu, takže ten prohlédněte opravdu důkladně. U tlumiče hledejte, zda není poškozená prachovka a doraz tlumiče. A pozorně zkontrolujte i píst, zda nepropouští olej.
  • Poloosy - u poloosy hrozí prasknutí manžety, což poznáte přítomností vazelíny, která znečisťuje vnitřní stranu kola nebo podběh.
  • Čepy, ramena, silentbloky, stabilizátor - zde toho vy, pouhým svým pohledem, příliš nezkontrolujete. Tyto díly upozorní na to, že nejsou v nejlepší formě zpravidla během jízdy. A to různým klepáním a dalšími zvuky. V takovém případě je třeba zvolit odbornou kontrolu na pevném dílenském zvedáku. Okem zjistitelné jsou však poškozené gumové prachovky čepů, prasklé nebo utržené silentbloky ramen nebo další deformace.

Podvozek automobilu

Poškozené kolo? Žádný problém

O náhody není nouze ani ve chvíli, kdy jste se rozjeli na dobrodružnou vyjížďku na nových přezutých kolech. Díky našim radám však budete vědět, jak předejít během výměny veškerým nepříjemnostem a kola správně vyměnit během chvilky.

1.    Vždy parkujte na rovném a pevném povrchu a vůz zabrzděte.
2.    Pamatujte na to, že v autě je hever nouzový, a ne příliš stabilní. Uzpůsobte tomu tak veškerou manipulaci.
3.    Hever umístěte pod práh na určená místa. Horní a spodní opěrné místo musí být v jedné ose kolmo k zemi. Hever nesmí být příliš podseklý pod auto nebo naopak směrem ven.
4.    Po zvednutí vůz pro jistotu podložte, a to pod nosnou část. Třeba pomocí sundaného kola.

Hever

Doufáme, že tyto naše „vychytávky" jen tak potřebovat nebudete. Jste totiž skvěle připraveni. Vše, co lze během přezutí kol prohlédnout, je zkontrolováno a vy jste tak perfektně nastartováni na novou sezonu plnou cestování a dobrodružných letních cest. Tak šťastnou cestu!